در گذشته فیلمسازان هالیوودی برای حمایت از فیلمهایشان مرتباً به چین سفر میکردند. در اولین نمایشها شرکت میکردند و پرسش و پاسخ برگزار میکردند تا در بازار عظیم باکس آفیس این کشور سر و صدا ایجاد کنند. همهگیری کووید این مراسم را متوقف کرد. تا این هفته که کریستوفر نولان اولین فیلمساز بزرگ هالیوود پس از کووید شد که روی فرش قرمز در چین قدم زد و برای اکران اوپنهایمر در چین حضور پیدا کرد.
اوپنهایمر او در تئاتر CityWalk IMAX یونیورسال استودیو در پکن اکران شد.
اولین نمایش در پکن
چنین رویدادی یک روز پس از اولین نمایش در پکن مورد حمایت دولت قرار گرفت. نولان اولین چهره برجسته صنعت فیلم هالیوود شد که از بزرگترین بازار خارج از کشور هالیوود یعنی سرزمین اصلی چین بازدید کرد و فیلمش را اکران نمود.
طبق اخبار فیلم و سریال مووی 21 از نمایش Oppenheimer Beijing، ویدیویی در Weibo مشاهده شد که طرفداران پوسترهایی را در دست داشتند که شامل آثار قبلی نولان مانند Inception، Interstellar و Tenet بود. اکران اوپنهایمر در چین همچنین بحثهایی را در رسانههای اجتماعی با موضوعات پرطرفدار Weibo از جمله #Oppenheimer، #OppenheimerChinaPremiere، #NolanSigningPostersForFans برانگیخت. به گفته منابع این فیلم تنها در پلتفرم Weibo بیش از 50 میلیون بازدید داشته است. تعداد افراد مشتاق برای دیدن این فیلم نیز به شدت افزایش یافته است. این فیلم در حال حاضر تا یکشنبه آینده پیش فروش می شود.
.
اکران رسمی
اکران اوپنهایمر در چین در 30 آگوست به صورت رسمی آغاز می شود. جایی که فیلم های نولان سابقه قوی دارند. این بازار شماره 1 فراساحلی در Inception سال 2010، شماره 2 در شوالیه تاریکی برمی خیزد در سال 2012، و در بین ستاره های 2014 و Tenet در سال 2020 در صدر قرار گرفت.
نمایش های ویژه فیلم اوپنهایمر برای دانشجویان دانشگاه پکن و آکادمی فیلم چین نیز در این هفته با حضور نولان برای پرسش و پاسخ پس از نمایش برگزار شد. این فیلمساز برای نمایشهای بیشتر به شانگهای سفر کرد و پرسش و پاسخهایی را با دانشجویان دانشگاه فودان و آکادمی تئاتر شانگهای انجام داد.
در حالی که مرزهای چین حدود شش ماه است که باز است. ما شاهد هجوم استعدادها در سطح قبل از همهگیری نبودهایم. در عین حال اگرچه مقامات به طور کلی در مورد تاریخ اکران فیلمهای هالیوود آزادتر بودهاند. اما مخاطبان نیز نسبت به عناوین محلی علاقه زیادی نشان دادند. در مقابل در مورد فیلمهای آمریکایی چنشن اشتیاقی را نشان ندادند.
آیا سفر نولان نشانه چیزهای آینده است؟
استنلی روزن استاد USC و متخصص چینی معتقد است که «استودیوهای هالیوود، بازار چین را یک امتیاز خوب میدانند. اما دیگر برای موفقیت به عنوان یک عنصرضروری به آن نگاه نمی کنند». این موضوع مدتی است که با توجه به غیرقابل اعتماد بودن بازار فراگیر شده است. با این حال، غم و اندوه در مورد آن درآمدهای زیاد 2012-2019 وجود دارد.
روزن فکر میکند ژئوپلیتیک نقش مهمی را ایفا میکند. و نشان میدهد که اخیراً ترکیبی از عواملی وجود داشته است که مردم را از سفر به چین باز میدارد. « به دلیل وضعیت روابط ایالات متحده و چین و انتقاد گسترده از هالیوود در داخل و خارج از کنگره که هالیوود در حال سرکوب است.»
روزن میگوید که هالیوود همیشه نگران روابط عمومی است و تبلیغ خود در چین ممکن است در شرایط فعلی روابط عمومی بدی به نظر برسد. با این حال او معتقد است که اگر فیلمهای هالیوود همچنان در چین فروش خوبی داشته باشند. میتوان بر این مشکل غلبه کرد.» اما با تغییر در بازار در طول و پس از همهگیری، «هیچ فیلم پرفروش اخیر، با فرض اینکه حتی وارد چین شده باشد. با نسخه قبلی خود برابری نکرده است. رسیدن به چین و موفقیت در آن بسیار پیچیدهتر از گذشته است».
منبع Deadline