ممنوعیت اکران باربی در ویتنام به دلیل نمایش یک نقشه

ممنوعیت اکران باربی در ویتنام

مقامات ویتنام نمایش تجاری فیلم «باربی» گرتا گرویگ را ممنوع کردند. فیلم برادران وارنر با بازی مارگو رابی و رایان گاسلینگ، یکی از موردانتظارترین فیلم‌های تابستانی، قرار بود از ۲۱ جولای در این کشور اکران شود. اما ممنوعیت اکران باربی در ویتنام طرفداران این فیلم را ناامید کرد.

ممنوعیت اکران باربی به دلیل نمایش صحنه‌ای است که یک نقشه با « nine dash line» نشان داده می شود. که نشان‌دهنده ادعاهای ارضی چین در دریای چین جنوبی است. ویتنام می‌گوید این نقشه حاکمیت آن را نقض می‌کند. وی کین تان مدیر کل اداره سینمای ویتنام زیر نظر وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری روز دوشنبه گفت که این ممنوعیت توسط شورای ملی ارزیابی فیلم تصمیم گرفته شده است.

اخبار مرتبط: تریلر فیلم Barbie

ممنوعیت اکران باربی در ویتنام

ادعای ارضی همسایگان چین

بسیاری از همسایگان چین از جمله ویتنام به شدت ادعاهای ارضی چین را به چالش می کشند. در سال 2016 یک دادگاه حل اختلاف سازمان ملل در لاهه به اتفاق آرا علیه اعتبار « nine dash line» رای داد. اما چین این تصمیم را به رسمیت نمی شناسد.

روزنامه دولتی Tuoi Tre با استناد به Vi Kien Thanh می‌گوید: «ما مجوز اکران فیلم آمریکایی «باربی» در ویتنام را نمی‌دهیم زیرا این فیلم حاوی تصویر توهین‌آمیز nine dash line است.

تصویرهای مشابه از ” nine dash line ” قبلاً برای چندین فیلم و سریال تلویزیونی در ویتنام مشکلاتی ایجاد کرده است.

انیمیشن دریم ورکس به نام « Abominable» به همین دلیل در سال 2019 توقیف شد و سال گذشته «Unchartered» سونی نیز به همین سرنوشت دچار شد. غرفه‌دار CGV به‌خاطر نمایش « Abominable» جریمه شد و کارکنان بخش سینمای ویتنام به دلیل عدم مشاهده فوری تصاویر توهین‌آمیز تنبیه شدند. این فیلم پس از گذشت یک هفته از اکران در سینماها متوقف شد.

در سال 2020 به سریال‌های « Put Your Head On My Shoulder» و « Madam Secretary» گفته شد که صحنه‌های حاوی نقشه را حذف کنند. در همین حال در سال 2021، به نتفلیکس دستور داده شد درام جاسوسی استرالیایی “Pine Gap” را از بازار ویتنام حذف کند.

منبع Variety

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − چهار =