ایلان ماسک در حال برنامه ریزی برای وادار کردن کاربران به پرداخت هزینه این سرویس است که باعث واکنش شدید برخی از مشهورترین کاربران این پلتفرم شده است.
استفان کینگ رماننویس ایده پرداخت هزینه برای حفظ تیک آبی که توییتر برای نشان دادن هویت واقعی کاربران از ان استفاده می کند را مورد انتقاد قرار داد. روز دوشنبه به تقریباً ۷ میلیون دنبالکنندهاش توییت کرد: «آنها باید به من پول بدهند. اگر قرار باشد من به توئیتر پول بدهم از این برنامه می روم.»
ایلان ماسک پاسخ داد که پرداخت هزینه برای تایید تیک آبی به سایت کمک می کند تا سود کسب کند و به نظر می رسد در حال مذاکره با کینگ است و در توییتی نوشت: “ما باید صورت حساب ها را به نحوی پرداخت کنیم! توییتر نمی تواند به طور کامل به تبلیغ کنندگان متکی باشد. 8 دلار چطور؟» کینگ جوابی نداد.
درآمد بیشتر برای توییتر
ماسک در حال تلاش برای یافتن راه هایی برای تقویت تجارت توییتر و افزایش درآمد آن است. اگرچه این شرکت دیگر دولتی نیست. اما اکنون مجبور است هر سال سود هنگفتی را بابت بدهی که ماسک با خرید آن به دست آورده است، پرداخت کند.
در حال حاضر توییتر بیشترین پول خود را از تبلیغات به دست میآورد و ایلان ماسک در حال حاضر در نیویورک با تبلیغکنندگان ملاقات میکند تا روابط خود را با آنها، از جمله نمایندگان بزرگترین آژانسهای بازاریابی، تقویت کند. اما ماسک بارها گفته است که تبلیغات کافی نخواهد بود.
در آخر هفته ماسک به کارمندان دستور داد تا ردیف حقوقی فعلی شرکت معروف به Twitter Blue را با برنامه راستیآزمایی ادغام کنند. او روز سهشنبه ظاهراً این طرح را تأیید کرد و در توییتی نوشت: «قدرت برای مردم! تیک آبی با 8 دلار در ماه.”
دقایقی بعد او توییت کرد که محصول جدید پولی شامل امکان ارسال ویدیوها و کلیپ های صوتی طولانی تر، تبلیغات کمتر و نمایش بیشتر توییت های شخصی در نتایج جستجو و پاسخ به سایر توییت ها می شود.
جنجال خرید توییتر
مالک میلیاردر تسلا و اسپیس ایکس هفته گذشته پس از چندین ماه مذاکره و کشمکش قانونی، خرید توییتر خود را به مبلغ 44 میلیارد دلار به پایان رساند.
در آستانه خرید توییتر ایلان ماسک موضوع اکانتهای جعلی توییتر را که توسط «رباتها» اداره میشود. به موضوعی مورد مناقشه تبدیل کرد. زیرا او خواستار دادههای داخلی بیشتری از شرکت برای ارزیابی تعداد کاربران جعلی در سایت بود. او ادعا کرد که این موضوع برای خارج کردن او از معامله کافی است. اما او منصرف شد و توییتر را خرید زیرا دادگاه قضایی او را مجبور به انجام این کار کرد.
مایک از آن زمان گفته که «کل فرآیند تأیید در حال اصلاح است» و تأیید کاربران برای مبارزه با رباتها و مشکل هرزنامهها بسیار مهم است. مشخص نیست که ماسک چگونه قصد دارد میلیونها کاربر سایت را تأیید کند و در عین حال آنها را متقاعد کند که برای چیزی که در حال حاضر رایگان است پرداخت کنند.
نظرسنجی برای دریافت هزینه از مردم
بر اساس توییتر، نشان تأیید آبی نشان میدهد که یک حساب «معتبر، قابل توجه و فعال» است و عموماً توسط شخصیتهای عمومی در دولت، اخبار و سرگرمی نگهداری میشود.
وادار کردن کاربران برای پرداخت ویژگی های برتر یک استراتژی تجاری رایج در دنیای فناوری است. لینکدین از کاربران برای ارسال پیام به افراد دیگر در پلتفرم هزینه میگیرد. برنامههای دوستیابی از کاربران خود درخواست میکنند تا نمایههایشان را در بالای فید دیگران نشان دهند و تعداد افرادی که آنها را میبینند افزایش میدهد.
کینگ یکی از بسیاری از کاربران توییتر بود که میگفت وادار کردن چهرههای شناختهشده برای تأیید اعتبار، ایده بدی است. سایر سایت های رسانه های اجتماعی مانند یوتیوب و حتی فیس بوک و تیک تاک به بزرگترین و مشهورترین افراد در سایت خود پول می دهند تا آنها را در آنجا نگه دارند.
او گفت آیا شما برای دریافت 10 میلیون نمایش در ماه به ما پول می دهید؟ یوتیوب برای آن به سازندگان پول پرداخت می کند. شما در عوض می خواهید از شما پول دریافت کنید. چرا باید برای ارائه محتوا به شما هزینه کنم؟
پرداخت هزینه به تولید کنندگان محتوا
ماسک گفته است که میخواهد به تولیدکنندگان محتوا هزینه پرداخت کند و در توییتی در روز سهشنبه گفت که پرداخت هزینه برای تأیید اعتبار و سایر ویژگیها، پول جدیدی برای انجام این کار به همراه خواهد داشت.
قبل از اینکه ماسک برنامههای خود را اعلام کند، جیسون کالاکانیس، سرمایهگذار فناوری و همکار قدیمی ماسک که با ماسک برای اجرای برنامههایش در توییتر کار میکرده است. از دنبالکنندگانش پرسید که برای تیک آبی چقدر میپردازند. بیش از 80 درصد مردم گفتند که هیچ پرداختی انجام نخواهند داد. ماسک به نظرسنجی کالاکانیس پاسخ داد و گفت: «جالب است».
با تکرار منطق ایلان ماسک، کالاکانیس در توییتی نوشت: «تأیید تعداد زیادی از افراد در توییتر، ضمن حذف ارتشهای ربات، سریعترین راه برای ایمنتر کردن و قابل استفادهتر کردن پلتفرم برای همه است.»
ماسک پس از اخراج چند تن از مدیران توییتر از جمله پاراگ آگراوال، مدیرعامل سابق توییتر رسماً به عنوان مدیرعامل توییتر برگزیده شد. یک پرونده مالی در روز دوشنبه همچنین نشان داد که جک دورسی یکی از بنیانگذاران توییتر، سهام توییتر خود را به این شرکت منتقل کرده و او را به یکی از سرمایه گذاران ماسک تبدیل کرده است.
منبع Washingtonpost