WGA زمان طولانی اعتصاب و مذاکرات دشوار را با توافقی که بسیار غنیتر و جامعتر از آن چیزی که اکثر ناظران صنعت در بهار گذشته حدس می زدند، به پایان رساند. بندهای توافق نویسندگان و اتحادیه WGA بسیار با دقت نوشته شده است.
به طور خلاصه یک تعطیلی کاری 148 روزه همراه با فشار اضافی که در اعتصاب SAG-AFTRA در 14 ژوئیه وارد شد. به WGA اهرمی را داد که با قدرت پیگیر مطالبات خود باشد.
در اینجا خلاصه ای از مسائل کلیدی و توافق نویسندگان و اتحادیه WGA که در توافقنامه آزمایشی که انجمن نویسندگان آمریکا با اتحاد تهیه کنندگان فیلم و تلویزیون در 24 سپتامبر به دست آورد نوشته شده است.
حداقل پرسنل اتاق نویسندگان تلویزیون
WGA حداقل 6 نویسنده برای سریال ها درخواست کرد. در این قرارداد حداقل سه نویسنده-تهیه کننده (عضوهایی که ارشدتر هستند) در همه سریال ها استخدام می شوند و این تعداد می تواند شامل مجری برنامه باشد. بسته به تعداد قسمتهای سفارشدادهشده، تعداد اعضا افزایش مییابد. سریال بیش از 7-12 قسمت در هر فصل باید پنج نویسنده استخدام کند. سریال هایی که 13 قسمت یا بیشتر دارند باید 6 نویسنده استخدام کنند.
همچنین قوانین جدیدی در مورد مدت زمان استخدام برای نویسندگان وجود دارد. و یک شرط جدید دیگر طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود که نویسندگان کم تجربه فرصت مشاهده روند تولید و پس از تولید را دارند. طبق انجمن صنفی: “دو نویسنده-تهیه کننده باید برای کمتر از 20 هفته تولید یا مدت زمان تولید به همراه مجری برنامه استخدام شوند.” این نگرانی را برطرف می کند که نویسندگان و نویسنده-تهیه کنندگان زمان مورد نیاز برای حضور در پشت صحنه برنامه و کارآموزی لازم برای تبدیل شدن به مجریان نمایشی تمام عیار را ندارند.
برای اتاقهای نویسنئگان پیش از گرفتن چراغ سبز، در صورت استخدام سه نویسنده، حداقل سه نویسنده-تهیهکننده (از جمله نمایشدهنده) 10 هفته متوالی استخدام شوند.
باقیمانده جریان بهبود یافته
WGA سخت مبارزه کرد تا بتواند این بندهای توافق نویسندگان و اتحادیه WGA را به دست آورد. و AMPTP آن را تضمین کرد.
فرمول جدید برای نمایشهای تلویزیونی و فیلمهای اصلی به نویسندگان جایزه میدهد که بر اساس پلتفرمهای مبتنی بر اشتراک مانند Netflix، Amazon Prime Video، Apple TV+، Max، Hulu و سایر پخشکنندهها دستمزد خود را درخواست کنند. حق دریافتی نویسندگان براساس سه پلتفرم مختلف خواهد بود. و به ترتیب افزایش پیدا میکند برای مثال برای نوشتن مطلبی برای یک سرویس استریم آنها ساعتی 40 دلار حقوق دریافت میکنند.
حداقل دستمزد نویسندگان (به صورت ساعتی) هم به این صورت رسما اعلام شد
- 9 دلار برای قسمت های کمتر از 30 دقیقه
- 16.41 دلار برای اپیزودهای یک ساعته
- 40 دلار برای فیلم هایی که با بودجه بیش از 30 میلیون دلار توسط سرویس های استریم ساخته میشوند.
هوش مصنوعی
WGA در مورد استفاده از هوش مصنوعی مولد در توافق نویسندگان و اتحادیه WGA بحث کرد. از جمله مقرراتی که به خود انجمن قدرت میدهد تا استفاده از کارهای موجود نویسندگان برای آموزش برنامههای نرمافزاری هوش مصنوعی را به چالش بکشد. در زبان قرارداد آمده است: «مطالب تولید شده توسط هوش مصنوعی نمیتواند برای تضعیف اعتبار نویسنده یا حقوق مجزا استفاده شود».
.
بر اساس صنف:
هوش مصنوعی نمیتواند مطالب ادبی بنویسد یا بازنویسی کند. و مطالب تولید شده توسط هوش مصنوعی به عنوان منبع در نظر گرفته نمیشوند. به این معنی که مطالب تولید شده توسط هوش مصنوعی نمیتواند برای تضعیف اعتبار نویسنده یا حقوق جدا شده استفاده شود.
یک نویسنده میتواند انتخاب کند که از هوش مصنوعی هنگام انجام خدمات نوشتاری استفاده کند. در صورتی که شرکت رضایت دهد و به شرطی که نویسنده از سیاستهای قابل اجرا شرکت پیروی کند. اما شرکت نمیتواند از نویسنده بخواهد از نرمافزار هوش مصنوعی (مانند ChatGPT) هنگام انجام خدمات نوشتن استفاده کند.
شرکت باید به نویسنده بگوید که آیا مطالبی که به نویسنده داده شده توسط هوش مصنوعی تولید شده است یا موارد تولید شده توسط هوش مصنوعی را در خود جای داده است.
WGA این حق را برای خود محفوظ می دارد که ادعا کند بهره برداری از مطالب نویسندگان برای آموزش هوش مصنوعی توسط MBA یا قوانین دیگر ممنوع است.
فیلمنامه نویسان
یکی دیگر از مشکلات بزرگ در میان نویسندگان داستان در سال های اخیر کندی در برنامه پرداخت فیلمنامه ها بوده است. فیلمنامه نویسانی که 200٪ حداقل WGA یا کمتر را دریافت می کنند، باید نیمی از این هزینه را در شروع معامله پرداخت کنند. اگر پیش نویسی ظرف 9 هفته تحویل داده نشود. 25 درصد دیگر از هزینه به نویسنده تعلق می گیرد و 25 درصد باقی مانده پس از تحویل پیش نویس پرداخت می شود. فیلمنامهنویسانی که روی فیلمهای ساختهشده برای استریم کار میکنند.
منبع Variety