رتبه‌بندی فیلم های هایائو میازاکی

فیلم های هایائو میازاکی

همه فیلم های هایائو میازاکی عالی هستند و رتبه‌بندی آنها بسیار سخت است. چرا که حتی به اصطلاح بدترین آنها نیز شاهکار است. با معرفی فیلم های این مرد بزرگ همراه ما باشید.

10. Porco Rosso (1992)

Porco Rosso از فیلم های هایائو میازاکی

متاسفم، پورکو روسو. یکی از فیلم های هایائو میازاکی است باید به عنوان “بدترین” معرفی شود. راستش را بخواهید، ساده‌ترین راه برای انتخاب یک فیلم «پایین» ممکن است انتخاب نام آن از روی کلاه باشد. فیلمی که در آن یک خوک در حال پرواز به عنوان قهرمان داستان آن نقش آفرینی می کند، هنوز هم تجربه بسیار خوبی است.

9. Ponyo (2008)

Ponyo از فیلم های هایائو میازاکی

تعداد زیادی از فیلم‌های میازاکی خانواده‌پسند هستند، اما خوب یا بد، پونیو به راحتی یکی از دوست‌داشتنی‌ترین فیلم‌ها برای کودکان است. این اثر یک فیلم فانتزی است که بسیار رنگارنگ و نشاط آور است و داستان پسری پنج ساله را در یک شهر ساحلی دنبال می کند که به عقیده خود ماهی قرمزی پیدا می کند.

این موجود – که او از او با نام پونیو یاد می شود – در نهایت درگیر داستانی در مقیاس بزرگ می شود که در آن او قدرت تغییر جهان را دارد. تماشای آن همیشه سرگرم کننده، جذاب و بسیار لذت بخش است.

8. The Wind Rises (2013)

The Wind Rises از فیلم های هایائو میازاکی

اگرچه زمانی به نظر می رسید که باد برمی خیزد آخرین فیلم هایائو میازاکی باشد، اما از زمان معرفی How Do You Live دیگر اینطور نیست. با این حال، به راحتی می توان فهمید که چگونه این اثر می تواند به عنوان آخرین فیلم در مجموعه آثار این فیلمساز باشد، با توجه به اینکه این فیلم کمی جدی تر از بسیاری از فیلم های دیگر او است، به اندازه کافی احساسی است، و از برخی جهات نوستالژیک می باشد، که به نظر مناسب است.

این انیمه یک فیلم زندگی‌نامه‌ای جنگی/درام درباره جیرو هوریکوشی است که یک مهندس ارشد مسئول طراحی هواپیماهای جنگنده متعدد برای ارتش ژاپن در طول جنگ جهانی دوم بود. این اثر یک فیلم جدی‌تر از میازاکی است که ژانر فانتزی را کاملاً کنار می‌گذارد، اما هنوز کاملاً شبیه یکی از فیلم‌های او است. به هر حال میازاکی امضای خودش را در کارهایش دارد.

7. Kiki’s Delivery Service (1989)

Kiki’s Delivery Service از فیلم های هایائو میازاکی

سرویس تحویل کیکی، فانتزی را با روایتی در سن بلوغ ترکیب می‌کند تا اثری تخصصی سروکار داشته باشیم. کیکی یک جادوگر جوان است که برای اولین بار در زندگی خود زندگی مستقل را آغاز می کند، فقط برای اینکه بفهمد دنیا همیشه مکان آسانی برای زندگی نیست، حتی اگر از قدرت جادویی و یک جاروی پرنده برخوردار باشید.

برای هر کسی که در مراحل اولیه بزرگسالی با زندگی دست و پنجه نرم می کند – به ویژه پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان – سرویس تحویل کیکی به عنوان تجربه‌ای قابل اعتماد و صمیمانه به کمکش خواهد آمد. این انیمه از بهترین فیلم های هایائو میازاکی کبیر است.

6. Castle in the Sky (1986)

Castle in the Sky از فیلم های هایائو میازاکی

قبلاً مشخص شده است که میازاکی قلعه‌ها و چیزهایی که در هوا هستند را دوست دارد. بنابراین این واقعیت که یک فیلم از میازاکی وجود دارد که هر دوی این موارد را با داشتن قلعه ای در آسمان ترکیب می کند، نباید خیلی تعجب آور باشد.

مطلب مرتبط: رتبه‌بندی بهترین فیلم های سال ۱۹۸۶

این اثر یکی از بهترین فیلم‌های ماجراجویی/فانتزی میازاکی است، و همچنین یکی از برجسته‌ترین فیلم‌های سال اکرانش است که داستانی درباره افراد مختلفی را روایت می‌کند که به دنبال قلعه‌ای مشهور و شناور هستند. این اثر فوق‌العاده سرگرم‌کننده، دارای انیمیشن‌هایی است که همچنان باورنکردنی به نظر می‌رسند و آن را به یک کلاسیک بی‌منازع تبدیل می‌کنند.

5. Nausicaä of the Valley of the Wind (1984)

Nausicaä of the Valley of the Wind از فیلم های هایائو میازاکی

Nausicaä of the Valley of the Wind اولین فیلم بلندی بود که هایائو میازاکی کارگردانی کرد که کاملاً با ژانر فانتزی مطابقت داشت و آن را به اثری قابل توجهی در فیلم‌شناسی او تبدیل کرد. تخیل نمایش داده شده در اینجا در فیلم‌های بعد از آن همسان (و گاهی اوقات فراتر از آن) بود، که تضمین می‌کند Nausicaä of the Valley of the Wind طبیعتاً فیلم خوبی برای تماشای کسانی است که تازه وارد دنیای آثار میازاکی شده‌اند.

این انیمه همچنین یک فیلم با پیام زیست محیطی قابل توجه است که به دنبال درگیری بین گروه های مختلف ساکن زمین در پی یک جنگ جهانی ویرانگر است که زندگی را همانطور که قبلاً مردم می دانستند به پایان رساند. این یک فیلم فانتزی جاه‌طلبانه و هیجان‌انگیز است که یکی از جذاب‌ترین قهرمانان میازاکی را در خود جای داده.

4. My Neighbor Totoro (1988)

My Neighbor Totoro از فیلم های هایائو میازاکی

فیلمی کوتاه و شیرین که به شایستگی به عنوان یکی از معروف ترین آثار هایائو میازاکی شناخته می شود، همسایه من توتورو یک فیلم انیمیشنی است که در این مرحله فراتر از افسانه است. حتی کسانی که فیلم را ندیده‌اند نیز احتمالاً با شخصیت اصلی آن آشنا هستند، با توجه به اینکه توتورو به نماد استودیو جیبلی تبدیل شده است.

روایت در اینجا کاملاً ساده است و بر دو دختر جوان متمرکز است که با پدرشان به خانه ای در حومه شهر نقل مکان می کنند و در آنجا با ارواح مختلفی روبرو می شوند که در جنگلی نزدیک زندگی می کنند. این انیمه مملو از شخصیت‌های شگفت‌انگیز کودکانه و فوق‌العاده به یاد ماندنی است. واقعا کسی پیدا نخواهد شد که از این اثر لذت نبرد.

3. Howl’s Moving Castle (2004)

Howl's Moving Castle از فیلم های هایائو میازاکی

سومین فیلم هایائو میازاکی که کلمه “قلعه” را در عنوان خود دارد، قلعه متحرک هاول است که یکی دیگر از انیمیشن های کلاسیک این کارگردان بزرگ است. داستان فیلم، زنی جوان را دنبال می کند که در تلاش برای شکستن نفرینی است که به او وارد شده است، که باعث می شود با یک جادوگر جوان غیرعادی دوست شود که در قلعه ای پادار زندگی می کند.

عنوان اثر دروغ نمی گوید. قلعه واقعاً حرکت می‌کند، و مناظر عجیب و بسیار تخیلی دیگری در این فیلم وجود دارد که می‌توان مخاطب را شگفت‌زده کرد. این اثر از بهترین فیلم های هایائو میازاکی است.

2. Princess Mononoke (1997)

Princess Mononoke از فیلم های هایائو میازاکی

پرنسس مونونوکه طولانی ترین – و شاید حماسی ترین – فیلم هایائو میازاکی تا به امروز است. مانند دیگر فیلم‌های مجموعه آثار او، طرح اصلی آن حول یک نفرین مرموز می‌چرخد که شخصیت اصلی باید از شر آن خلاص شود. و همچنین پیام زیست محیطی مشابهی با Nausicaä of the Valley of the Wind دارد.

این امر باعث می‌شود که هم فیلمی قدرتمند و هم از لحاظ احساسی هیجان‌انگیز باشد، و مقیاس داستانی که در اینجا ارائه می‌شود، چیزی است که آن را از دیگر فیلم‌های میازاکی که در ژانر فانتزی قرار دارند متمایز می‌کند. این اثر یکی از بهترین انیمیشن‌های دهه خود است و شایسته است که یکی از بهترین‌های میازاکی نیز در نظر گرفته شود.

1. Spirited Away (2001)

Spirited Away از فیلم های هایائو میازاکی

سخت است استدلال کنیم که باید چیزی غیر از Spirited Away در رتبه اول باشد. پس از انتشار در سال 2001، مخاطبان ژاپنی را مسحور خود کرد. و سپس در سال‌های 2002 و 2003 در کشورهای دیگر نیز محبوبیت مشابهی در سطح بین‌المللی پیدا کرد.

مطلب مرتبط: بهترین انیمه های سینمایی برای شروع؛ ورود به دنیای انیمه

این انیمه یک دستاورد بزرگ در ژانر فانتزی است که قهرمانش، چیهیرو، و تماشاگران را به دنیای سینمایی عجیب و غریبی که شبیه به دنیای دیگری نیست منتقل می کند. در خلاصه داستان، چیهیرو مجبور است والدینش را نجات دهد و آنها را زنده از قلمرویی غیرمعمولی بیرون بیاورد. و Spirited Away یکی دیگر از فیلم‌های میازاکی است که به‌عنوان یک فیلم غیرعادی مرتبط با دوران بلوغ عمل می‌کند. وقتی از چشم یک کودک به آن نگاه کنیم، جهان می‌تواند مکانی ترسناک و شگفت‌انگیز باشد، و شهر اشباح به خوبی این را درک می‌کند و در این فرآیند یکی از تخیلی‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین فیلم‌های انیمیشن تمام دوران را برای بینندگان فراهم می‌کند.

منبع: Collider

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 12 =