باربی، داستان صورتی‌های کم‌عمق

فیلم باربی، محصول سال 2023 که مدتی است در تمام اینترنت سر و صدا به پا کرده است، بلاخره منتشر شد و پس از پخش هیچکس درباره‌اش صحبتی نکرد. چرا؟ با مووی21 همراه باشید تا به نقد و بررسی فیلم باربی بپردازیم و بفهمیم منتقدان درباره فیلم باربی چه می‌گویند.

نقد فیلم باربی

بیشتر بخوانید: مارگو رابی در نقش باربی تاریخچه زندگی دختران را تغییر می‌دهد.

درباره فیلم باربی

فیلم باربی به کارگردانی گرتا گرویگ ( یکی از تاثیرگذارترین افراد جهان به گزارش مجله تایم) و کارگردان آثاری مانند Little Women، Snow White و Lady Bird و همچنین به نویسندگی نوآ بامباک (نویسنده Marriage Story) ساخته شده است.

فیلم باربی یک لایو اکشن مبتنی بر عروسک‌های باربی از شرکت متل است و سال‌های سال است که برای آن ایده‌پردازی شده است و بر سر حق پخش آن شرکت‌های بسیاری تلاش کرده‌اند که در نهایت این حق به سونی پیکچرز و ساخت آن توسط استودیوی براردان وارنر صورت گرفت.

خبر مرتبط: باربی رکورد پرفروش ترین دوشنبه برادران وارنرز را از شوالیه تاریکی ربود!

اکران هم‌زمان فیلم باربی و اوپنهایمر باعث شد در سطح اینترنت باربنهایمر ترند شود و تقریبا همه این دو فیلم را حتی با دو حال و هوای متفاوتشان با هم تماشا کنند و مورد توجه همه قرار بگیرند.

داستان فیلم

ماجرای فیلم باربی از آن‌جایی شروع می‌شود که محبوب‌ترین و رایج‌ترین باربی (با بازی مارگو رابی) یک بحران وجودی را پس از زندگی خوب و یک‌نواختش تجربه می‌کند. او باید به دنیای واقعی انسان‌ها سفر کند و دختری که با او بازی می‌کند را پیدا کند تا بتواند خودش را از این بحران نجات دهد.

همراه او، کن که یک عروسک پسر معمولی است و هیچ چیز خاصی در دنیای باربی برای او وجود ندارد نیز با او در این سفر همراه می‌شود و در این سفر، هر دو حقایق عجیب و درگیرکننده‌ای را درباره دنیا و خودشان کشف می‌کنند.

فیلم باربی یک دنیای فمنیستی دارد و بعد با نقدهایی که به دنیای واقعی مردسالارانه و فمنیسم افراطی وارد می‌کند، سعی می‌کند تعادلی نسبی ایجاد کند اما داستان در همین حد باقی می‌ماند و فضا کمی کودکانه و سطحی می‌ماند.

بازیگران فیلم باربی

همان‌طور که می‌دانید، یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت فیلم حضور مارگو رابی در نقش باربی است. جالب است بدانید که این نقش اول به ایمی شومر و ان هتوی و گل گدوت پیشنهاد و سپس مارگو رابی به عنوان نقش اصلی باربی برگزیده شد و چه انتخاب مناسبی!

بیشتر بخوانید: مارگو رابی ۵۰ میلیون دلار حقوق برای باربی دریافت کرد!

از دیگر بازیگران باربی می‌توان به رایان گاسلینگ در نقش کن  ، آمریکا فررا در نقش گلوریا مادر ساشا، آریانا گرینبلات در نقش ساشا و ویل فرل در نقش مدیر عامل اجرایی متل و همچنین هلن میرن در نقش گوینده در فیلم باربی حضور دارند.

از دیگر باربی‌ها و نقش‌آفرینی‌های این فیلم می‌توان به ستارگان زیر اشاره کرد:

  • کیت مک‌کینون در نقش باربی عجیب‌وغریب
  • الکساندرا شیپ در نقش باربی نویسنده
  • اما مکی در نقش باربی فیزیک‌دان
  • شارون رونی در نقش باربی وکیل
  • دوآ لیپا در نقش باربی پری دریایی
  • سیمو لیو در نقش کن رقیب
  • کینگزلی بن‌ادیر در نقش کن بسکتبالیست
  • جان سینا در نقش کن مرد دریا

در بخش اخبار بخوانید: نقش جان سینا در فیلم باربی چیست؟

بازیگران فیلم باربی

نقد فیلم باربی

این فیلم از همان ابتدای پخش با انتقادات فراوانی رو به رو شد. جامعه فمنیست‌ها و ضدفمنیست‌ها، نظریه‌پردازان سیاسی و مقامات مختلف کشورها به این فیلم واکنش نشان داده‌اند.

ایلان ماسک درباره آن نوشته بود: «اگر هر بار که باربی می‌گوید دنیا «مردسالارانه» است، نوشیدنی بنوشید، پیش از پایان فیلم از هوش خواهید رفت!»

بسیاری می‌گویند این فیلم بیش از اندازه مردستیز و پرخاش‌گرانه است و می‌خواهد نشان دهد که مرد و زن از یکدیگر بیزارند!

در نقد فیلم باربی می‌توان نوشت که با وجود فضای رنگی رنگی و درخشان، داستان فیلم بیشتر شبیه به یک انیمیشن کودکانه است که به اشتباه شوخی‌های بزرگ‌سالانه را در آن جای داده‌اند. فضای کار حس سرزندگی را در مخاطبین ایجاد می‌کند اما کم‌عمقی آن تماشاگران را از دل‌زده می‌کند.

احتمالا متوجه شده باشید که فیلم باربی از الهامات زیادی در فیلم‌نامه خود استفاده کرده است. از ادای احترام و یادبود فیلم 2001: A Space Odyssey در آن گرفته تا افشاگری داستان واقعی به سبک The Truman Show و The LEGO Movie و حتی قرص قرمز در ماتریکس همگی یادآور داستان‌های قوی در فیلم‌های بسیار خوب دوران هستند.

در اوج و سپس پایان داستان دیالوگ‌ها عمیق‌تر و شاید بهتر باشد بگوییم «اینترنت‌پسندتر» می‌شوند و شوخی‌هایی که با مارگو رابی از طرف گوینده می‌شود جالب است.

بازی بی‌نظیر مارگو رابی درخشان‌ترین نکته در این فیلم است و جزئیاتی که در این فیلم درباره عروسک‌های باربی وجود دارد، برای تمام کسانی با این عروسک‌ها خاطره دارند جالب و جذاب است.

طراحان تولید و طراحان لباس همگی بی‌نظیر عمل کرده‌اند و کم‌تر از این هم از برندگان و نامزدان اسکار درست‌ اندر کار این اثر انتظار نمی‌رفت.

مطلب مرتبط: فرش قرمز فیلم باربی با حضور بازیگران و هنرمندان برگزار شد.

عملکرد و نمرات فیلم باربی

به طور کلی با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که برای فیلم باربی انجام شده بود، مخاطبان و منتقدان همگی انتظار یک شاهکار تمام عیار از این فیلم داشتند. با این حال شاید داستان سطحی و قابل پیش‌بینی این فیلم کمی از توقعات تماشاگران پایین‌تر بوده باشد.

به طور خلاصه فیلم باربی توسط 77% از کاربران Google پسندیده شده است و توانسته است در سایت IMDb نمره 7/10 و در سایت Rotten Tomatoes نمره 88/100 را از آن خود کند.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 15 =