فیلم Knock at the Cabin به کارگردانی ام. نایت شامالان (فیلمهای دیگر: Unbreakable با بازی ساموئل ال. جکسون، The Last Airbender برگرفته از آواتار آخرین بادافزار و Split با بازی جیمز مکآووی و آنیا تیلور-جوی) است.
این با فروش خوبی مواجه شد به نحوی که توانست به مدت یک هفته با کنار زدن فیلم Avatar: The Way of Water در جایگاه نخست باکس آفیس قرار بگیرد.
با مووی21 همراه شوید تا علاوه بر پوشش اخبار سینمایی و تلویزیونی و سلبریتی، به نقد و بررسی این فیلم بپردازیم…
خطر لو رفتن داستان در ادامه متن
داستان فیلم و فضاسازی
دختر کوچکی در حین گرفتن ملخها در یک جنگل، با مردی غولپیکر اما مهربان ملاقات میکند. دستهای بزرگ او با تتو پوشانده شده است و رفتاری ملایم اما ترسناک دارد.
او لئونارد نام دارد و کسی که ملاقات کرده است، دختری 8 ساله به نام ون است و از آنجایی که شامالان در تولید Knock at the Cabin نقش دارد، در تمام محیط و از همان ابتدا، فضایی شیطانی و اتمسفری نامعمول را مشاهده میکنیم.
رنگها به طور غیرعادی روشن و زاویه دوربین در بعضی شاتها اعصابخردکن و نزدیک هستند و همین باعث میشود تا بیننده نیز از حضور در آن فضا احساس بدی داشته باشد.
موسیقی فیلم هم به این روند کمک بسیاری کرده است به گونهای که به شما اطمینان میدهد که اتفاقی در حال وقوع است و اصلا خوشایند نیست.
این واقعه را میتوان به سادهترین شکل به مسئله تراموا توضیح داد:
مسئله تراموا طبق نوشته ویکیپدیا بدین شکل است که باید فرض کنید تراموایی روی ریل راهآهن در حال حرکت است و پنج نفر سر راه آن هستند و تراموا مستقیما در حال رفتن به سمت آنهاست و شما به عنوان ناظر در نزدیکی صحنه و نزدیک به یک اهرم هستید که با کشیدن آن تراموا به ریل دیگری که تنها یک نفر روی آن است هدایت میشود، شما دو انتخاب دارید:
۱) هیچ اقدامی نکنید که این مساوی با کشته شدن آن پنج نفر روی ریل اصلی است.
۲) با کشیدن اهرم، تراموا را به سمتی هدایت کنید که موجب کشتهشدن آن یک نفر خواهد شد.
به نظر شما انتخاب درست و اقدام صحیح در این باره چیست؟
و این شبیه به مسئلهای است که لئونارد (دیو باتیستا) در Knock at the Cabin با ون و خانوادهاش مطرح میکند: آیا حاضر هستید یکی از اعضای خانوادهتان را قربانی کنید تا از آخرالزمانی وحشتناک جلوگیری کنید یا خیر؟
لئونارد در طرح این مسئله تنها نیست و سه نفر دیگر که بر این عقیده ایمان دارند نیز او را همراهی میکنند.
سابرینا، آدرین و ردموند که هر سه به علت وحی و الهاماتی که درباره این آخرالزمان داشتهاند، به هم پیوستهاند.
آنها معتقدند اگر ون و دو پدرش یعنی اریک و اندرو بین خودشان انتخاب نکنند که کدام یک از آنها باید قربانی شود، سیاهی و طاعون تمام دنیا را خواهد گرفت.
شاید بپرسید چرا آنها؟
خب جواب قطعا به خاطر همجنسگرا بودن زوج اصلی فیلم نیست. در بخشی از فیلم میبینیم که سابرینا میگوید که آنها ختی ذرهای هموفوبیک نیستند. (هرچند که این تعریف درباره ردموند در گذشته صدق نمیکند).
پس مشکل چیست؟ اگر حدس بعدیتان خانهای است که اجاره کردهاند، درست حدس زدید! چرا که نه؟
ژانر فیلم Knock at the Cabin
این فیلم نیز مانند بسیاری از فیلمهای دیگر، تنها در ژانر ترسناک ساخته نشده است. اگر دقیقتر بگوییم، اصلا آنقدر که باید و شاید ترسناک نیست و بیشتر فلسفی روانشناختی است.
درست است که این فیلم شامل صحنههای غرق خون و کشتار است اما مضمون اصلی فیلم بیشتر به دنبال طرح پرسش برای مخاطب است.
بازیگران
در Knock at the Cabin شاهد نقش آفرینی دیو باتیستا به عنوان لئونارد هستیم که شامالان بازی او در بلید رانز 2049 را دلیل اصلی برای ایفای نقش در این فیلم اعلام کرده است.
جاناتان گروف در نقش اندرو و بن الدریج در نقش اریک ظاهر شدهاند که بازی معمولی و نسبتا متوسطی را ارائه دادهاند.
نیکی آموکا-برد در نقش آدرین و ابی کوئین نقش سابرینا را بازی کردهاند.
و در آخر روپرت گرینت (بله رون ویزلی در هری پاتر خیلی بزرگ شده است!) به ایفای نقش ردموند پرداخته است.
سخن پایانی
منتقدان بسیاری این فیلم و فیلمبرداری آن را ستودهاند و بسیاری نیز کارگردان را مورد انتقاد قرار دادهاند.
نیک آلن در سایت Roger Ebert به این فیلم 2 از 4 داده است و فیلمبرداری را بدون نقص و خاکی توصیف کردهاست و از ایفای نقش باتیستا تمجید کرده است اما کل فیلم را ناامیدکننده خوانده و گفته است که شامالان بهتر است از ژانر آخرالزمانی دور بماند.
الهام گرفته شده از The New York Times